I Sverige är det lag på att vinterdäck måste vara monterade på bilen från och med den 1:a december och fram till 31:a mars. Detta förutsatt att det är ”vinterväglag”. Man kan alltså ha sommardäcken under denna period men om polisen anser att det är vinterväglag kan dryga böter krävas. För att vara på den säkra sidan är det därför en rekommendation att ha vinterdäcken under hela denna period.

Det man kan fundera på är om man ska dubbdäck eller så kallade helårsdäck.

Dubbdäck – Dubbdäck har metalldubbar i däcken vilket skapar det allra bästa greppet på is och modd. Detta visar samtliga tester av vinterdäck och just gällande fäste på detta underlag är dessa däck överlägset bäst. Men det betyder ändå inte att det alltid är det bästa alternativet.

Utifrån hur dubbdäck är uppbyggda så har de sin fördel i mycket svårt underlag. Men är det barmark (vilket det är på många vägar under vintern) så är helårsdäck bättre.

Nackdelen med dubbdäck är därmed att:

  • Sämre på barmark
  • Måste bytas 2 gånger per år. Helårsdäck kan användas hela året
  • Får inte användas i vissa delar av storstäder

Både i Uppsala, Göteborg och Stockholm finns områden där dubbdäck inte är tillåtna. Detta beror på att de river sönder vägbanan så mycket att man anser att det inte är värt att tillåta däcken. Det är då på mycket centrala gator som inte heller kräver dubbdäck ur en säkerhetsfunktion.

Helårsdäck – Däcken är konstruerade för att möta kraven både gällande underlag på sommar och vinter. Därmed kan man ha dem året runt. För de som bor i en stad där vägarna oftast är plogade och inte isiga kan det vara fördel med dessa däck. Detta då de ger bättre fäste på barmark och att man slipper bytet.

Ska du köra i fjällen eller bor i norra delarna av Sverige är det däremot dubbdäck som rekommenderas.