Målarduken är konstnärens bästa vän

Målarduken är konstnärens bästa vän

Som målande konstnär finns förmodligen inget viktigare än den uppspända målarduken. Det är ju här all fantasi och kreativitet ska sluta. Måltavlan för hela utloppet av färger som sedan ska visas upp – så valet av målarduk är viktigt! Här kommer vi beskriva tyg och dukar av 100 % hellinne som tillsammans med oljefärg, akrylfärg och penslar är det viktigaste konstnärsmaterial konstnären behöver i sin ateljé.

Billiga och dyra målardukar

Idag finns en uppsjö med målardukar tillverkade av olika material. I lågprisbutiker kan man hitta billiga målardukar tillverkade av utländskt träslag med tunn bomullsduk. Perfekt för nybörjaren som vill prova på att måla. Det kan vara på sin plats att omgående sätta upp ett varningens finger. Förutom att dessa målardukar ofta är skeva och till och med rombiska, så är även tyget mycket skört. Det klarar inte speciellt många år om det utsätts för solljus. Kom också ihåg att tyget utsätts för fukt och temperaturskillnader i både hus och hem. Att de inte är helt vinkelräta gör de nästan omöjliga att rama in, då en ram alltid är helt vinkelrät. Men för priset så duger det alldeles utmärkt för nybörjaren som vill prova på att måla.

På andra sidan har vi linnedukar vävda av Lin. Denna duk är mycket stark och klarar flera hundra år av överlevnad om den får trivas i sin miljö. Linnetyg har historiskt använts mycket som hemtextiler och varit omtyckt för sin förmåga att suga till sig mycket vatten.

Tillverkningen sker idag främst i länder som Kina, Ryssland, Irland och Baltikum.

Preparering och grundering av målarduk

Innan man kan måla med oljefärger eller akrylfärger på en målarduk av linne, måste den prepareras (förbehandlas). Detta sker genom att man först limmar ytan som sedan färgas. Normalt är att man färgar ytan två gånger med akrylfärg. Denna process gör att linnetyget inte suger åt sig all färg när man målar på den. Det gör i så fall att färger mattas av för mycket. Man vill ju att färgen ska stanna kvar på ytan. I alla fall delvis. Dukarna är vanligtvis halvsugande för man vill ju att färgen ska fastna i duken också. När man grunderar och preparerar duken med akrylfärg får man en duk som kan målas med både oljefärger och akrylfärger.

Varp och inslag

Varp är de längsgående lintrådarna i linneduken. Det är varpen som avgör vilken bredd duken kommer att få. Inslaget är de korsande trådarna som ligger tvärs över varpen.

Gräng och ytan på duken

Gräng avser hur fint tyget är i sin yta. Alltså hur slätt det är. Genom att använda fler tunna lintrådar får man ett mer slätt och lent tyg. Detta brukar kallas fingräng och är vanligast till målning av porträtt, eller när man vill ha en hög detaljrikedom. Om man istället använder färre och grövre trådar, får man istället grov gräng. Den är mer rustik och levande i ytan. Där i mellan finner man den vanligaste varianten, som är medium gräng. En normal medium gräng kan t.ex. innehålla 110 trådar per 10 cm i varpen och 105 trådar per 10 cm i inslaget. Nästan 99 % av alla målardukar som säljs är av typen medium gräng.

Kilramar i målardukar

Kilramen som spänner upp målarduken är mycket viktigare än man kanske kunde tro. Den ska vara av en dimension som klarar att hålla tyget mycket hårt uppspänt. Dessutom ska kilramen inte slå sig och bli skev. Generellt gäller att ju större duken är, desto större och grövre måste kilramen vara. När man målar på duken kan tyget tappa sin spänst. Detta är inte alls ovanligt. Då måste det finnas möjlighet att efterspänna duken. Detta görs med kilar i hörnen i kilramen, som får delarna att glida isär och bli större. Där av namnet kil-ram.

Vanligt förekommande är också 3D-kilramar som gör att målarduken får en bred och djup kant som kan målas. Fördelen med detta är att man inte behöver rama in en sådan målarduk. Den är ofta på mellan tre till 4 cm djup.

Bli först med att kommentera

Kommentera

Din e-post adress kommer inte att publiceras offentligt.


*